• Brandtec

Presentation av en kollega: Anna


Anna Einsle, CAD-specialist


Hur länge har du jobbat på Brandtec?

Jag har ännu inte nått det årliga jubileet. (Började i slutet av sommaren 2018.)


Beskriv dina arbetsuppgifter?

Jag arbetar med att designa informativa ritningar och informationsmodeller rörande brandskydd. Eftersom jag är utbildad till arkitekt har jag ambitionen att upprätta snygga och kreativa tilltalande produkter för våra kunder.


Vad är det bästa med att jobba här?

Det är kul att jobba i ett team där alla har olika bakgrunder och specialiseringar. Det börjar här på Brandtec och fortsätter med alla inom koncernen Brand Invest. Det finns massa kunskap kring mig och det motiverar att utveckla sig vidare inom olika ämnen varje dag.


Vad gör du på fritiden?

Jag älskar naturen och tycker om allt i samband med det, framförallt att klättra. Bland annat flyttade jag till Stockholm för den skull. Stan erbjuder en speciell kombination av kulturella utbud och närheten till naturen. Och seriöst, hur många städer finns det där klättringsklippan ligger precis utanför dörren?


Berätta en rolig fakta om dig själv?

Jag är uppvuxen i Tyskland och efter mina studier har jag jobbat ungefär 5 år i den tyska brandskyddsbranchen. Jag var inblandad i många olika projekt, från äldre byggnader till nybyggnationer. Från förskolor till industribyggnader och stora samlingslokaler.


Men speciellt ett projekt har fastnat på minnet: Ett fyrmastat segelskepp. Det är inte längre lämpligt att segla med, men nuförtiden fungerar skeppet som museum och erbjuder plats för tillställningar inklusive övernattning. Ett skepp har ganska olika problem jämfört med en byggnad. Det viktigaste var att säkerställa en eventuell evakuering. Därför utfördes ett kallt rökprov i nedre däcken. Detta test visade att i händelse av en verklig brand skulle det inte finnas några möjligheter att rädda människor i hytterna som ligger under däck. Rök upptäcktes i nästan alla delar av det 115 m långa fartyget på upp till fyra däck inom några minuter. Anledningen till detta var de mycket låga tak, de smala korridorerna och förbindelserna mellan olika däckområden.

Man kan föreställa sig att det var ett mycket komplicerat, men spännande projekt. Ett projekt där många olika konsulter var inblandade.

0 visningar